Wednesday 18 December 2013

Berniaga ibarat menyemai benih pokok



Teks:Nazurah Rahim
Foto: Carian Google.

http://nazurahabdulrahim.blogspot.com/
Assalamualaikum pembaca budiman,

Mengapa kita digalakkan berniaga? Mengapa kita disuruh berniaga sekalipun kita sudah berada di awan pelangi. Ya kita memang dituntut untuk berniaga kerana  perniagaan sunnah nabi & perniagaan juga dituntut dalam islam manakala 9/10 daripada harta adalah dari hasil berniaga”. Hebat bukan. 

Ramai orang berada di zon yang sangat selesa dan ramai orang fikir mereka sudah cukup perbelanjaan dan tidak akan mengalami masalah kewangan lagi. Adakah kita sudah membuat perkiraan terhadap perbelanjaan kita untuk kehidupan kita 10 tahun yang akan datang? Apakah kita juga sudah mempersiapkan sesuatu mungkin untuk generasi kita?

Berniaga ibarat menanam pokok yang hasilnya mungkin untuk kehidupan yang akan datang. Hasil tuaian untuk anak cucu kita, jesteru kenapa kita tidak melebarkan sayap untuk empayar perniagaan malah seringkali kita takutkan diri sendiri. Tiada sesuatu yang mustahil. Berhenti dari menjadi seorang yang takut.

Dahulunya mungkin sekiranya ditanya kenapa saya berniaga?
Jawapanya: "Saya berniaga sebab saya hanya mahu bayar segala hutang piutang"

Nah bertapa miskinnya minda saya ketika itu, saya hanya berniaga dengan niat untuk membayar hutang. Tentulah saya tersasar jauh dari segala sudut dan tujuan sebenar perniagaan dimana niat sebenar saya sudah jauh terpesong. Perniagaan adalah Sunnah dan kita seharusnya memasang niat melakukan atau memulakan perniagaan  hanya kerana ALLAH. Selebihnya rezeki perniagaan nanti akan kita gunakan untuk jalan kebaikkan dan untuk generasi kita. 

Fahaman saya terus berubah dan kini saya lebih mengerti  "Mengapa kita digalakkan berniaga".

Perniagaan adalah SUNNAH Nabi dan niat berniaga adalah kerana ALLAH. Segala yang kita lakukan berpandukan aturan yang betul.

Perniagaan Boleh Menguasai Ekonomi Negara


Semoga mendapat sedikit  manfaat dari perkongsian saya.

Salam ikhlas dari saya,
Wasalam.

Nazurah rahim
18 DEC 2013 (RABU)

No comments:

Post a Comment