Wednesday 4 December 2013

Amalkan Pengurusan Kewangan Berhemat Sebagai Budaya Hidup.Makna di sebalik Bank Negara Malaysia dan AKPK.

Teks:Nazurah Rahim
Foto: Carian Google / AKPK
tips akpk
Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Semalam sempat menjejakkan kaki ke  bangunan yang tersergam indah Bank Negara Malaysia cawangan pulau pinang.Niat di hati untuk mengambil salinan CCRIS untuk melihat segala jenis hutang saya dan suami yag masih berbaki untuk tahun 2013.Saya di sambut mesra oleh pegawai yang bertugas dan kelihatan hampir 20 orang yang sedang berada di ruang menunggu berligar-ligar.Apa yang mereka buat di sini pagi-pagi begini?

Seteleh bertanya rupanya ada taklimat khas (Taklimat awam anjuran AKPK ) ataupun kaunseling percuma kepada mereka yang sedang menghadapi masalah kewangan.Bagus! kebetulan suami saya tidak berkerja  dan ada masa untuk membuat aktiviti yang tidak dirancang dan anak-anak telah kami tinggalkan di rumah nenek mereka.Ya akhirnya kami  berdua berpeluang mendengar taklimat tersebut.Ilmu yang mungkin boleh saya guna pakai untuk menambahbaikkan pengurusan kewangan saya dan suami.

Sedikit perkongsian saya dan apa yang di tawarkan oleh AKPK ( apa yang sempat saya rakamkan di minda segar saya sepangjang sesi taklimat berlansung ).

hutang


1-Memberi kaunseling secara percuma kepada mereka yang sedang menghadapi masalah kewangan.
2-Menjadi orang tengah kepada mereka yang mempunyai masalah dengan pemungut hutang (Bank)
3-Membantu anda untuk berurusan dengan pihak bank samada untuk menjadualkan semula  pembayaran hutang anda (Tidak muktamad,terpulang kepada pihak bank)
4-menyediakan bahan pendidikan kewangan yang meliputi penggunaan kredit yang bijak dan asas pengurusan wang termasuk tip-tip menggunakan kredit dengan bertanggungjawab.


Nasihat saya kepada mereka yang sedang menghadapi masalah kewangan,anda mungkin boleh terus berhubung dengan pihak AKPK yang berhampiran anda .Di kala anda mungkin menghadapi ujian yang berat AKPK mungkin boleh membantu anda.Saya dan suami sangat bersyukur setelah keluar dari sesi taklimat kerana di antara lebih kurang 20 orang yang  berkumpul di satu bilik  berbilang bangsa,kami berdua  antara yang masih mampu tersenyum.Kelihatan mereka sangat resah kerana mungkin sedang menghadapi masalah kewangan yang teruk dan saya sempat menyapa pasangan yang seusia ayahibu kita mungkin di mana mereka masih berhutang di antara rm150k di atas kelalaian mengunakan kredit kard.Asalnya meraka hanya membelanjakan rm10k sahaja dan sekarang telah mencecah ratusan ribu akibat terlalu lama dan kadar "interest" yang di kenakan oleh pihak bank.Kasihan dan tanpa sedar saya menadah tangan tanda syukur kepadaNYA  kerana saya tidak di duga begitu.Simpati. 

Secara ringkasnya,anda boleh mengambil salinan CCRIS setiap 3 bulan sekali untuk melihat status kewangan/ hutang anda yang masih berbaki dan ini sangat digalakkan untuk kita sentiasa dalam status kewangan yang sehat.


Info dan tips ringkas dari saya, semoga mendapat manfaat.

Salam ikhlas dari saya,
Wasalam.

Nazurah rahim
4 DEC 2013 (RABU)
===============





No comments:

Post a Comment