Saturday 11 January 2014

Merancang untuk ke situasi sebenar, persediaan ke arah pengunaan medium media sosial!

Teks:Nazurah Rahim
Foto: Carian Google.


nazurah


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Terima kasih pada anda yang sudi singgah halaman saya yang tak seberapa, sekadar berkongsi tips asas untuk kita mulakan langkah ke arah "Berniaga secara online".  Kebiasaannya saya hanya akan menulis tips ringkas supaya senang diingati dan lebih mudah kita faham, bila sesuatu mudah untuk kita fahami maka lebih mudah untuk kita bertindak. Kebanyakkan yang ditulis pula adalah dari perkongsian saya sendiri atau sahabat dan juga bahan tulisan lain sebagai rujukan saya. Berniaga memerlukan banyak pengalaman yang terpaksa kita lalui sendiri supaya ia adalah guru terbaik untuk kita nanti. Guru yang bakal menunjukkan kita buruk baik cabang-cabang yang kita ceburi.

Berniaga tidak seperti di sekolah, belajar banyak lebih kepada teori tetapi dalam perniagaan memerlukan kita belajar banyak perkara dan berdaya saing. Berkembang dengan ilmu yang sentiasa hendak digali dan belajar mencari lubuk-lubuk tertentu supaya ia terus berkembang dan berkembang.

Pada tajuk sebelum ini, saya menyentuh tajuk "Dilema wanita yang ingin berhenti kerja dan menjadi "working from home mom ". Jadi apa pula persediaan anda selepas keputusan meninggalkan kerjaya lama anda ?
Pada yang masih dilema untuk berhenti kerjaya tetap anda boleh lihat teks penuh saya di sini:


Sebelum meninggalkan kerjaya tetap anda, sebaiknya persediaan awal telah anda lakukan. Perkara pertama untuk perniagaan online adalah persediaan  mengunakan kaedah utama seperti  medium media  sosial ini termasuk Website (Blog), Twitter,  facebook, fanpage dan sebagainya. Anda boleh mendapatkan khidmat pakar  sekiranya anda memerlukan asas untuk perkara-perkara di atas. Salah  satu tempat betul untuk anda buat rujukan atau tempat yang boleh membimbing anda adalah bersama Akademi bekerja dari rumah (WAHM). Antara kelas asas yang ditawarkan adalah seperti berikut:

1. Kelas Asas Blog & Penulisan
2. Kelas Asas Blog & Fanpage Mula Bisnes
3. Kelas Mudah.com
4. Kelas Penulisan Kreatif
5. Rakan Niaga/Pengurus Online
6. Kelas Akaun Bisnes Kecil



Belajar untuk bermula, merancang untuk ke situasi sebenar, langkah persediaan awal kita. Gunakan medium media sosial sebagai senjata strategi bisnes kita. Mulakan dari sekarang!


Semoga mendapat sedikit  manfaat. Sekadar berkongsi.
Salam kasih dari saya,
Wasalam.

Nazurah rahim
11 JAN 2014 (SABTU)
===============

No comments:

Post a Comment