Sunday 24 November 2013

Imbasan kenangan bersama ibu melayari minda petang.

Teks:Nazurah rahim
Foto:Carian Google
Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Petang nan syahdu ditemani irama retro saluran radio kegemaran,dalam keasyikan melayan halwa telinga tiba-tiba terdengar satu lagu yang membuatkan saya tersentak dan menitiskan airmata dengan lajunya.Sunguh, sunguh benar lagu itu mengamit  kenangan saya bersama Arwah ibu yang saya sangat rindui sejak permergianya lebih dari 3 tahun yang lalu.sungguh benar saya tidak dapat menahan rindu itu setiap hari sehingga saat ini.Saya dilahirkan dengan hanya mempunyai seorang abang dan saya boleh dikatogerikan sebagai anak manja ibu.Saya tidak punya sesiapa lagi selepas itu melainkan ayah tetapi masa yang diperuntukkan kepada saya tidak lama dan saya  terpaksa mengharungi kesedihan untuk kali ke 2 kehilangan ayah tercinta pada setahun yang lalu .Allahukabar,ALLAH telah mengambil kedua-duanya dari saya.

wanita dan lelaki yang amat  saya cintai dunia dan akhirat itu pergi jua , bertapa saya seorang anak manja yang selalu mencium, mendakap mesra ayah dan ibu saban minggu walaupun saya sudah bergelar ibu kepada cahayamata saya sendiri.saya belajar untuk menjadi seorang yang redha,seorang yang dapat menerima segalanya , nah di saat itu saya masih bekerja dan saya sedaya upaya cuba menjadi sebaik mungkin menjaga mereka ketika saat-saat akhir hidup mereka, mengambil cuti tanpa gaji menjadi pilihan saya.Bertapa waktu ini saya sedar, saya tidak boleh mengembalikan "NILAI WAKTU " yang saya curi dari mereka berdua walaupun saya sempat menjaga mereka di saat-saat akhir tetapi apalah sangat nilai yang saya korbankan.

Akhirnya saya sedar betapa saya merindui mereka,betapa saya sanggup membayar harga berjuta untuk mereka kembali tersenyum pada saya,betapa saya ingin mereka mendakap dan membelai tubuh saya,bertapa saya tidak dapat berkogsi kesusahan saya bersama mereka,betapa saya amat memerlukan mereka berdua.Andainya waktu itu kembali,saya akan pasti membayar "NILAI"hutang saya pada mereka.

Bersyukurlah pada anda yang masih punya keduanya, yang masih dapat mengangkat talipon untuk menghubugi mereka, yang masih sempat memeluk mereka , yang masih sempat melihat jernih mata mereka, yang masih merasai hembusan nafas ibu dan ayah,yang masih sempat menghulurkan tangan memohon maaf.Sesungguhnya saya amat mecemburui anda.

Fahami maksud sebenar penulisan ringkas saya dan maksud "NILAI HUTANG ' yang anda ada.bertapa anda ada masa untuk membayar nilai itu.Ya lakukan sekarang.

Al-fatihah untuk kedua ibubapa saya dan Semoga ALLAH tempatkan mereka bersama-sama orang yang beriman"YA ALLAH , kasihanilah kedua ibubapaku sepertimana mereka mangasihaniku sewaktu kecil,AMEEN".

Salam ikhlas dari saya,
Wasalam.

Nazurah rahim
24 Nov 2013 (AHAD)
===============